Wijnslang

20 september 2019 - Oropesa, Spanje

De eerste beklimming vandaag was naar het plaatsje El Real de San Vicente. Over prachtig nieuw asfalt. Op het dorpsplein aangekomen, Plaza España, bleek dat de aanleiding te zijn voor een feestje. De nieuwe weg was klaar en daarom werden alle bewoners getrakteerd door El Presidente. Vanaf 11 uur waren er hapjes en drankjes voor de bewoners. We hebben een tijdje staan kijken hoe het er aan toe ging. We werden aangesproken door een mevrouw die in Girona woont en die veel Nederlandse wielrenvrienden daar heeft. Ze wees ons er op dat we ook best wat wijn konden drinken. Toen pas zagen we het goed. Op het punt waar je normaal gesproken water kunt tappen op het plein, kwam er nu rode wijn uit de kraan. Haha, die Spanjaarden toch. Uiteindelijk kregen we door hoe de wijn aangevoerd werd. Een grote slang was weggewerkt tussen de vlaggetjes en kwam vanuit een gebouw verderop aan het plein. Daar stond dus de wijnvoorraad! Een vrolijke bedoening was het. Uiteindelijk zijn we toch niet aan de alcohol gegaan maar zijn we weer op de fiets gestapt.

We hadden afgesproken met Nel en Jeroen om gezamenlijk tussen de middag een Menu del Dia te nuttigen in Talavera de la Reina. Zij hadden een lekker restaurantje uitgezocht, daar zijn we naartoe gefietst. Heerlijk gegeten maar eigenlijk hadden we aan alleen een bord Paella ook wel genoeg gehad. Na de overheerlijke maaltijd zijn wij op de fiets verder gegaan en Nel en Jeroen zijn nog even bij de Taag gaan kijken.

Wij moesten nog een kleine 30 km maar helaas werden dat er ruim 20 meer. De weg bleek vrijwel onbegaanbaar met de racefiets, een slecht onderhouden grindpad, en daarom hebben wij een geasfalteerd alternatief gezocht. Dat werd een kilometers lange rechte weg over geaccidenteerd terrein met snelverkeer en wind tegen. Dat was best even afzien. We waren erg blij om bij aankomst in Oropesa Nel en Jeroen op een terras te zien zitten. Uiteraard direct aan het bier gegaan. We hebben weer een fantastisch leuke accomodatie in een mooi dorp. Nu wel moe en het is goed om te gaan slapen. Morgen vieren we Nel’s verjaardag. Vorig jaar was het groot feest bij ons thuis in Nijeholtpade ter ere van haar 70ste verjaardag en hun eerste lustrum (wonen in Spanje). Nu vieren we haar verjaardag in kleine kring maar dat wordt vast erg gezellig!

Etappe 11 van Fresnedilla naar Oropesa: 95 km.
Totaal: 994,5 km

1. Ingrid Windmeijer:
    21 september 2019
    Geef Nel een hartelijke verjaardagsknuffel!
    Haha wijn uit de kraan. Geweldig!
  2. Mathilde:
    21 september 2019
    War een prestatie weer voor jullie. En mooi weer zo te zien.
    Geniet nog verder, elke dag een nieuwe uitdaging met lekker eten.