Eindpunt Cordoba!

29 september 2019 - Córdoba, Spanje

Cordoba bereikt! Na 84 km staat het groot op het plaatsnaambord. Niet echt een mooie etappe vandaag. Tegen het einde wat mooie heuvels en mooie uitzichten maar het eerste gedeel van het parcours was behoorlijk saai. Alle tijd om te mijmeren over de afgelopen weken, hoe leuk en bijzonder het is geweest. Het is super dat we ons doel daadwerkelijk hebben bereikt maar het betekent ook dat we niet meer elke dag op de fiets kunnen stappen, het avontuur tegemoet. Ultieme vrijheid. Dat wordt afkicken.

Maar we hadden nog een doel in Cordoba! Naar de Mezquita. We hebben ons bij de auto omgekleed en hebben de fietsen op de auto gezet en zijn naar het centrum gereden. Geparkeerd en naar de Mezquita gelopen. Eerst in een restaurantje, op advies van zwager Ben, een menu del Dia  gegeten. Lekker bier en water erbij gedronken. Het is hier nog steeds erg warm, 35 graden.

De Mezquita is prachtig en indrukwekkend. Het bezoek was zeer de moeite waard. Zoiets hebben we niet eerder gezien. Een moskee en een kerk in één! Mezquita is Spaans voor moskee. Dat was de functie van het gebouw voor de Reconquista. Toen de Moren verjaagd waren hebben de christenen het midden uit de moskee gesloopt, dus die prachtige pilaren en bogen: weg ermee en werd er een kathedraal in gebouwd. Mooi hoor, zo’n kathedraal maar die hadden ze overal kunnen bouwen.

En wat nu? Jeroen had aan het begin van onze gezamenlijke reis al gezegd: waarom fietsen jullie niet door naar Alora? Nou dat vonden we wat teveel van het goede. Dat zou nog eens twee dagen fietsen zijn. Daarnaast vinden we het niet leuk om op de fiets daar aan te komen omdat dat 2 jaar geleden zo bijzonder was. ‘Maar’ zei Jeroen: ‘je kunt toch ook de fietsen op de auto zetten en twee uurtjes rijden? Dan kunnen jullie bij ons nog even (na)genieten en op woensdag uitgerust weer richting Nederland rijden’. Daar hadden we totaal niet aan gedacht maar wat is nu fijner dan nog 3 nachten in de Yurt slapen? Op de fantastische plek zijn die aanvoelt als ons ‘tweede thuis’? Om vanavond met Nel, Jeroen en René (vriend van Jeroen die op hun huis heeft gepast, die wij ook goed kennen en die wij erg aardig vinden) bij ons favoriete visrestaurant Bar Marin te gaan eten om te vieren dat we deze tocht hebben volbracht? Om de komende twee dagen nog even lekker te luieren en te genieten van het mooie weer voordat we teruggaan naar herfstig Nederland?

Zo gezegd, zo gedaan. Hiermee eindigt ook ons blog. Het was heerlijk om elke avond weer een verhaaltje te schrijven, gericht op onze fietstocht. Die is nu ten einde.

Dank aan iedereen die het leuk vond om ons te volgen. Die mee wilden reizen op onze virtuele bagagedrager. We hopen dat we jullie iets kunnen hebben laten zien van de schoonheid van Spanje! Wij hebben er ontzettend van genoten. Natuurlijk heel veel dank aan Nel en Jeroen. Zij hebben het ons mogelijk gemaakt om vele dagen geheel samen te fietsen. We hebben het ook erg gezellig gehad met z’n vieren.

Etappe 17 van Lora del Rio naar Cordoba: 84 km.

Totaal: 1514,5 km.

1. Mathilde:
    29 september 2019
    Wat enorm leuk om zo meegelift te hebben.
    En heerlijk nog n paar dagen genieten van de warmte in meerdere opzichten. Hasta luego !
  2. Theo en Carola:
    29 september 2019
    Gefeliciteerd! We hebben ook genoten van jullie reis met heerlijk vertrouwde Spaanse taferelen.
  3. Ingrid Windmeijer:
    29 september 2019
    Welkom daar!!! Dank voor alle leuke verhalen. Geniet nog even heerlijk van Alora en Nel en Jeroen!
  4. Ben Midden:
    29 september 2019
    Allereerst wat schrijf jullie leuke verhalen. Dat wordt straks weer een mooi boek. Ook leuk dat jullie in taverne Deanes hebben geluncht. Alvast voor woensdag en de dagen erna een goede thuis reis. Tot zondag, de familie dag.
  5. Jeroen:
    30 september 2019
    En voor ons, dank jullie wel. Het voelde als uitgenodigd zijn voor een heel speciaal feest. Fijn dat we alles van zo dichtbij hebben mogen delen met jullie. En andersom, .......graag gedaan.
  6. Marlies:
    30 september 2019
    Yes! Gehaald! Wat was het weer heerlijk om alle leuke, grappige, bijzondere verhalen te lezen. Morgen geen verhaaltje voor het slapen gaan meer.. geniet nog even van het heerlijke Andalusië en tot snel!
  7. Marijke:
    30 september 2019
    We hebben genoten van jullie reisverhalen en foto's! Nog even nagenieten in Alora en dan richting Nijeholtpade. Goede reis!
  8. Arno:
    9 oktober 2019
    Mosterd na jullie feestelijke en inspannende maaltijd (bivakkeerde zelf in Portugal), maar alsnog mijn bewondering voor de reis, de kilometers in de 4 benen en de prachtig geschreven verhalen.