Zilverroute

25 september 2019 - Zafra, Spanje

Weer als een blok geslapen vannacht! Dat is in Nederland wel eens anders. Ik was als eerste op en heb koffie gezet. Gewoon ouderwetse filterkoffie. Nel en Jeroen een kopje koffie op bed gebracht. Daar houden zij van en het is natuurlijk belangrijk om ons begeleidingsteam een beetje te verwennen wanneer dit kan. Het is zo fantastisch dat zij weer elke dag onze auto verplaatsen en wij gewoon samen weg kunnen fietsen! Vandaag bij aankomst stonden onze tassen al weer op onze slaapkamer. Hoe verwend kun je worden!

Alle bagage ingeladen en de fietsen in gereedheid gebracht. Daarna zijn we in een bar om de hoek gaan ontbijten. Uitgezwaaid door Nel en Jeroen zijn we dwars door Merida gefietst. Via de Plaza d‘Espagna en een lange Romeinse brug kwamen we buiten Merida terecht. Vandaag hebben we een stuk van de ‘Ruta de la Plata’ of te wel ‘de Ziverroute’ gefietst. Dat is de pelgrimsroute van Sevilla naar Santiago de Compostela. Het is een oude Romeinse weg. De Romeinen gebruikten deze weg om het zilver uit de mijnen naar de haven van Sevilla te vervoeren. Ten tijden van de Reconquista werd de weg gebruikt door de ridders van de Orde van St. Jacob om de Moren terug te drijven.

Vandaag wederom door een desolaat en droog gebied van de Extremadura gefietst. Zover je kon kijken (en dat is onmetelijk ver) zag je olijfbomen druivenranken en ook kale stukken grond. Tussendoor ineens fabrieken waar druiven en olijven verwerkt worden. Af en toe een stadje. Toch is het mooi ook al lijken de wegen eindeloos. Je wordt hier vanzelf helemaal zen....

Niet een al te lange etappe vandaag dus rustig aan gedaan. Heerlijk om tijd te hebben om af te stappen om foto’s te maken, om te lunchen, om te genieten van de uitzichten. Morgen gaan we de Extremadura verlaten en fietsen we Andalusië binnen. Nu overnachten we in Zafra, een mooi, klein stadje. Vanavond daar fantastisch lekker gegeten. Nu slapen want we willen morgen niet te laat vertrekken. Het wordt hier gelukkig steeds warmer en dan is vroeg vertrekken wel een aanrader.

We zitten vlak bij de grens met Portugal. Nel en Jeroen hebben vandaag even de grens gepasseerd en hebben in Portugal geluncht.

Etappe 14 van Merida naar Zafra: 81 km.