Stieren
24 september 2019 - Mérida, Spanje
Na een uitstekend ontbijt zijn we vanochtend vanaf het kasteel boven de stad, via de Plaza Mayor en de smalle steegjes met klinkerstenen weer afgedaald naar de hoofdweg waarna we koers konden zetten richting Merida. Bij een pasteleria nog een heerlijk cocosbroodje gekocht voor onderweg. Daar hebben we veel plezier van gehad want toen wisten we nog niet dat we pas na 85 km een restaurantje zouden tegen komen. Natuurlijk hebben we altijd een noodvoorraad mueslirepen bij ons want je kunt niet het riscico lopen een hongerklop op te lopen. Iedereen die fietst zal dat vast wel eens hebben meegemaakt. Eet je niet op tijd dan loopt ineens al je energie uit je benen weg en ben je bijna niet meer in staat je trappers rond te draaien. Dat moet je dus echt voorkomen.
Het weer is nu echt uitstekend. Zonnig en een prima temperatuur. Van diverse mensen hebben we al vernomen dat het nu in Nederland regent. Natuurlijk heel jammer maar hier hoort het gewoon mooi weer te zijn.
Vandaag hadden we echt het gevoel diep in Spanje te fietsen, door de Extremadura. Heel veel verlatenheid. Eindeloos ver kunnen kijken over droge gronden. Veel stieren gezien. We kwamen langs een boerderij waar een vrachtwagen voor stond met de afbeelding van een grote stier erop. Er waren al wat stieren bij elkaar gedreven maar we hebben niet op het echte inladen gewacht. Vervolgens 12 km over een zeer slechte weg gefiets maar daarna ging het goed. Een lang stuk langs een irrigatiekanaal. Dit zijn de enige kilometers vlakke weg die wij op onze reis tot nu toe hebben bereden. Alle wegen zijn of stijgend of dalend.
Bij het eerste restaurantje na 85 km hebben we een heel gezond broodje gegeten. Bij vertrek waren we wat naar de juiste route aan het zoeken. Ik wilde net afstappen om mijn telefoon te pakken toen er een bestelbus achteruit ging uitparkeren. Wij hard roepen want we zouden omver gereden worden maar de automobilist had het gelukkig op tijd in de gaten. Hij reed naar voren, stapte uit en kwam een handje gegeven en verontschuldigde zich uitputtend dat hij ons niet had gezien. Hoe attent!
Nel en Jeroen zaten op het terras bij de camping. We hadden het plan om te gaan kamperen maar de camping bleek heel onaantrekkelijk te zijn. Vergane glorie. Ter plekke andere accomodatie gezocht. Prima appartement gevonden. Morgen dus geen extra campingdag. We gaan gewoon verder fietsen.
Vanavond Merida ingegaan en heerlijk op een terras naast een oude Romeinse boog gegeten. Een klein intiem pleintje, geen autoverkeer. Buiten eten op een zwoele zomeravond, wat wil je nog meer! Genieten!
Etappe 13 van Trujillo naar Merida, 102 km.
Totaal: 1161,5 km.


Wij gaan morgenochtend héél vroeg op pad naar Noizay, waar we een paar dagen met Frank en Frances zijn. Veel zin in!