Romeria

28 september 2019 - Lora del Río, Spanje

Weer een prachtige fietsdag! Eerst met de auto naar Santa Olalla del Cala, gelegen op onze fietsroute, gereden waar we ontbeten hebben in een barretje tegenover de plaatselijke Churroskraam. Deze Spaanse lekkernij vindt gretig aftrek bij de Spanjaarden. Het zijn lange stengels van een soort oliebollendeeg (zonder krenten en rozijnen) die gefrituurd worden. Super vet dus. We hebben ze en keer met de meiden in Madrid gegeten, met een kopje warme chocolademelk erbij. De hele ochtend misselijk geweest. Dit jaar hebben we ze nog een keer gegeten in Marbella met de meiden en toen namen we gewoon 1 stengel per persoon met een kopje koffie. Dat was lekker maar die Spanjaarden keken ons wel vreemd aan. Zo weinig. Het leuke van vanochtend was weer dat het heel druk was bij de churroskraam en dat mensen ze vervolgens op het terrasje van de bar opeten met een kopje koffie of chocomelk erbij. Dat zou je in Nederland toch niet snel zien.

Na het ontbijt bleek mijn achterband zacht te zijn dus daar moest dan maar een binnenband in. Tegenslag aan het begin van een fietsdag? Welnee, gewoon even doen. In de plaatselijke fontein hebben we gecontroleerd of de band onder water geen belletjes produceerde. Weet niet wat ik dit jaar heb met banden. De hele dag heb ik verder zonder problemen kunnen fietsen. Wel iets later vertrokken dan de bedoeling was. Het beloofde weer een warme dag te worden.

Het eerste gedeelte van de rit was op en af door prachtige natuurgebieden. Eindelijk de Iberische varkentjes echt los zien lopen onder de eikenbomen. Natuurlijk is het gebied afgerasterd maar ze hebben zoveel ruimte! Leuke beesten hoor. En wat kunnen ze hard rennen! Nooit geweten. Na 45 km klimmen en dalen ging het over 10 km naar beneden. De bergen uit en de hete vlakte van Andalusië in. Dichtbij Sevilla zijn we afgebogen richting Cordoba. Onderweg nog twee keer gestopt om bij te tanken in de vorm van water en weer een heerlijk appeltaartje. In deze hitte moet je daar goed op letten.

Het leuke van reizen op deze manier is dat je nooit weet waar je terecht komt. Dit keer kwamen we door een plaatsje waar een Romeria gaande was. La Romeria de la Divina Pastora in Cantillana. Een Romeria is een religieuze pelgrimstocht. Veel vrouwen waren prachtig uitgedost in schitterende flamengojurken en met bloemen in hun haar. Mannen met hoeden op. Paarden, wagens, muziek. De patroonheilige van de stad werd door het water gereden onder begeleiding van muziek en het scanderen van Viva, Viva. Wat een spektakel. Prachtig om te zien. Het leuke is dat dit echt niet voor de toeristen is. Geen toerist te bekennen hier. Ze vieren echt hun eigen feest. We kunnen ons als fietsers wel makkelijk in het feestgewoel begeven. Soms beginnen mensen van alles te vertellen maar helaas begrijpen we daar dan niets van. We knikken begrijpend en glimlachen  vriendelijk en dat werkt heel goed.

Met moeite afscheid genomen van deze feestelijkheden en weer doorgefietst. Ondertussen hadden de eikenbomen plaats gemaakt voor velden met katoen, sinasappel- en citroenbomen en prachtige cactussen. Het werd warmer en warmer (34 graden) dus we waren blij dat we na 107 km op onze bestemming aan kwamen. Een hotel langs de fietsroute met een benzinepomp voor de deur, een soort chauffeurscafe maar het bruist hier van de gezelligheid. De biertjes kwamen direct door en die smaakten weer verrukkelijk. Daarna de fietsen mee naar boven genomen. Die staan bij Nel en Jeroen op het balkon, onze kamer heeft geen balkon. Even liggen en douchen en daarna lekkere hapjes gegeten, waaronder ook een schaaltje met dungesneden Iberico ham. Ach die arme varkentjes. Heerlijk om vandaag niet meer weg te hoeven. Eindelijk zijn we aan Toepen toegekomen. Dat waren we al lang van plan. Ooit wel eens gespeeld maar ik wist echt niet meer hoe het ging. Nel en Jeroen hebben ons ingewijd. Helaas lag ik er wel het eerste uit. Beetje erg veel gebluft. Tja, je wordt wat overmoedig na een dag fietsen en een paar biertjes. Nu op tijd gaan slapen want we willen morgen op tijd vertrekken. Op naar ons eindpunt Cordoba!

Etappe 16 van Santa Olalla del Cala naar Lora del Rio: 107 km.
Totaal: 1430,5  km.

1. Ingrid Windmeijer:
    29 september 2019
    Geweldig die varkentjes. Veel plezier op de laatste etappe!!