Speenvarken

21 september 2019 - Berzocana, Spanje

Vanochtend gestart met zingen voor de jarige Nel, cadeautjes geven en een heerlijk cava-ontbijt. Vooruit dan maar, 1 glaasje cava hebben we meegedronken. Natuurlijk niet echt goed voor wielrenners maar ja, uitzonderingen moet je kunnen maken. Daarna taartjes gekocht en met een kop koffie op een terras genuttigd. Nel moest natuurlijk wel eerst de kaarsjes uitblazen.

Na deze feestelijkheden wilden we op de fiets stappen maar het was ondertussen gaan regenen. De buienradar voorspelde niet veel goeds. Dat zou wel enkele uren kunnen aanhouden. Wat doe je dan? Twee jaar geleden, op onze reis van Nijeholtpade naar Alora hebben we echt elke kilometer gefietst. Daardoor hebben wij toen met enige regelmaat hevige regenbuien getrotseerd. En dat was niet echt leuk. Op deze reis staat de prestatie niet voorop. We hebben al bewezen dat we het kunnen. Het is nu echt voor ons plezier en een heerlijke manier van vakantie vieren, veel van het land te zien en bijzondere ontmoetingen te hebben. In de regen fietsen is niet fijn en het brengt ook meer risico met zich mee. Wegen kunnen glad worden. Onbekommerd op snelheid afdalen kan dan gevaarlijk zijn.

Kortom, we hebben besloten niet op de fiets te stappen, hoe jammer ook. We konden ook niet een rustdag verplaatsen want we hadden al een accomodatie voor de komende 2 nachten geboekt. Dus de fietsen op de auto gezet en naar Guadalupe gereden. Een mooi plaatsje. Daar rondgekeken en in een oud klooster de specialiteit van deze streek gegeten: ‘morcilla’ (bloedworst). Normaal eet ik dit nooit maar deze smaakte wel erg lekker.

Hierna doorgereden naar ons nieuwe verblijf voor 2 nachten, een huisje tegen een berg ‘Chielo Abierto’ in Berzocana. Prachtig uitzicht op het plaatsje. Nu maar hopen dat de weersverwachting voor morgen uitkomt, dan is het onze echte rustdag. Vanaf 9.00 uur ‘s ochtends zal het droog zijn.

De eigenaresse van deze huisjes had een restaurant voor ons geregeld voor de verjaardagsmaaltijd. 4 km verderop in een klein dorpje zit: restaurante Doña Tomasa. ‘s Middags hadden we al doorgegeven wat we wilden eten. Een half speenvarken. Een Iberico varkentje. Fantastisch lekker klaargemaakt, een heus copieus verjaardagsmaal.

1. Nel Pierik:
    21 september 2019
    Dank jullie wel voor deze prachtige verjaardag. Op vakantie zijn en je toch zo jarig voelen. Fantastisch!!
  2. Ingrid Windmeijer:
    21 september 2019
    Van harte Nel!! Je was echt jarig zag ik op de foto's en las ik heb in het verhaal. Fijn Peet dat jullie zo relaxed op reis zijn. Bewijzen hoeft lekker niet meer. Genieten des te meer.