Cavaknal

22 september 2019 - Berzocana, Spanje

Vandaag lekker geen wekker gezet. Weer een rustdag. Niet echt nodig maar wel aangenaam. Gelukkig was het droog weer. Nog niet de gewenste Spaans temperaturen maar half bewolkt met af en toe de zon. Na de koffie zijn we naar het dorp gereden waar we vanaf het huisje op neerkijken. Leuk dorp met smalle straatjes rond de kerk. Op het kerkplein waren wel 3 café’s. Na een uitstekende tostada con tomate y jamon en een kopje koffie zijn we boodschappen gaan doen in de plaatselijke supermarkt. Daar kom je met je Nederlandse boodschappenlijst bedrogen uit. De keus was niet groot maar we konden voldoende ingrediënten kopen voor een pasta putanesca + groentes. Adri had wel zin om vandaag wat te koken.

Op een wandeling door het dorp kwamen we in gesprek met een dorpeling. Ik kreeg een boeket gedroogde bloemen in mijn handen gedrukt. Hij stak een heel verhaal af waar ik niet veel van begreep. Gelukkig kwam Nel net aangelopen en zij kon in het Spaans verder met hem praten. Hij was heel trots op zijn kruidentuintje net naast de kerk met rozemarijnplanten en basilicum. Daarnaast stonden er ook rozen en andere bloemen tussen. Hij had een bewateringssysteem aangelegd. Wat we begrepen is dat hij water uit de fontein bij de kerk haalde en dat hij dat in een ton deed in zijn eigen tuintje. Met een kraantje kon hij de toevoer regelen. Hij was er erg trots op. We kregen nog heel veel gedroogde basilicum mee.

Na dit bezoek terug gegaan naar het huisje. Een heerlijke relaxte middag gehouden. Ik zou wel even een fles cava open maken (we zijn nu eenmaal in Spanje en dat ene glaasje van gisteren smaakte naar meer). De kurk sprong er met een luide knal vanaf en tenminste een derde van de inhoud van de fles golfde over mij heen. Spijkerbroek en vest konden zo de wasmachine in. Dat was niet zo erg, het was jammer van de verspilling van dit heerlijke vocht.

Zin om morgen weer op de fiets te stappen. We fietsen morgen naar Trujillo. Moet ook weer een erg mooie plaats zijn.

Heerlijke maaltijd vanavond. Eindelijk weer voldoende groentes gegeten. Na dit blog gaan we Nel en Jeroen Qwixx leren. Ben  benieuwd wat zij daarvan vinden!

1. Jeroen:
    22 september 2019
    Nou, over die cava hoef je je echt geen zorgen te maken. Ik heb begrepen dat ze die ook in Trujillo verkopen.
  2. Marijke:
    23 september 2019
    Zie het maar als een champagne huldiging op het fietspodium ☺☺☺
  3. Ben Midden:
    23 september 2019
    Weer een leuk verslag en dat terwijl jullie ook veel te doen hebben. Wat een discipline. Als ik het goed zie hebben jullie vandaag ook weer een pittige tocht gefietst. Veel hoogte meters in de Sierra de guadalupe. Wij hadden vandaag een polder rit. Geen hoogtemeters, 100km en ik heb gelukkig meer rustdagen als jullie. 😁