Spaanse buienradar

15 september 2019 - Cuéllar, Spanje

Vannacht viel er zware regen maar vanochtend was het droog. Volgens de Spaanse weeronline, El Tiempo en de Spaanse buienradar zou het pas in de middag gaan regenen maar helaas, alle weersvoorspellingen ten spijt, het begon net te regenen toen we wilden gaan omkleden. En niet een beetje miezerig maar gewoon forse regen. Na rijp beraad maar besloten ons verblijf hier met een dag te verlengen. Een gedwongen rustdag dus. Jammer, maar het is niet anders en we hebben voldoende ruimte in ons reisschema om zo’n extra dag op te vangen. Maar wat ga je doen in de regen?

De eigenaar van de bar naast het hotel raadde ons aan om naar het klooster El Henar  te gaan. Makkelijk te bereiken met de bus, die elk half uur rijdt. Er zou een Fiesta gaande zijn. Ja, alweer een fiesta. Goed plan dus wij, met jas en paraplu gewapend, naar het busstation gelopen en een kaartje gekocht. De bus was net weg maar zou om 12.00 uur weer gaan. Helaas bleek die uiteindelijk pas om 13.00 uur te gaan. Er was geen chauffeur beschikbaar. Zit je daar een beetje te wachten. Maar het is vakantie en we hoeven verder niets. Dan ga je gewoon wat om je heen zitten kijken, een wordfeudje leggen, whatts-appen en zo meer. Adri had intussen mooi de tijd om in het Spaans van 11 tot 20 te leren tellen. Het belangrijkste is om je er vooral niet over op te winden. Dat lukt gemakkelijk. We hebben toch alle tijd.

In het klooster was de heilige maagd Maria, Nostra  Señora de El Henar, te bewonderen. Er werden bloemen gelegd en je kon haar afbeelding kussen maar dat hoefde niet. Stond er iemand steeds met een doekje klaar om de afbeelding weer schoon te vegen voordat de volgende gelovige de beeltenis kon kussen. Maar hopen dat er in het doekje voldoende alcohol zat. Wij hadden eigenlijk wel een processie verwacht maar niets daarvan. Buiten het klooster was er in het uitgestrekte park een soort braderie waar diverse kooplui hun waren stonden aan te prijzen. En natuurlijk waren er de nodige eetkraampjes. Maar het allerleukste vonden we eigenlijk al die Spanjaarden die met picknicktafels en stoeltjes, naast hun auto’s in grote groepen hun eigen meegebrachte lunch zaten te verorberen. Paraplui’s erbij want het was ondertussen weer gaan regenen.

Bij terugkomst maar weer de bar naast het hotel ingedoken. We worden bijna stamgasten. Op Ziggo Go hebben we de voetbalwedstrijden van gisterenavond bekeken. Daarna spelletjes gedaan. Qwixx is een leuk spel. Net voordat we op vakantie gingen van Iris geleerd. Nog net op tijd kunnen aanschaffen. Leuk om met zijn tweeën te spelen.

De rest van de dag zal waarschijnlijk bestaan uit: boeken lezen, voetbal kijken, wat eten en lekker vroeg gaan slapen. We staan te popelen om morgen weer op de fiets te stappen.

1. Ingrid Windmeijer:
    15 september 2019
    Ah jammer van het weer....hoop dat het morgen beter is!!
  2. Jeroen:
    15 september 2019
    Grappig is dat. De buschauffeur van 12.00 is er niet. Wel één voor 13.00. Waar zou die van 12.00 gebleven zijn met zijn bus???