Bakstenen

16 september 2019 - Segovia, Spanje

Vanochtend hadden we echt zin om te vertrekken. Eerst een bar opgezocht want het hotel was verder helemaal dicht. Merkwaardig hotel: wij lopen met onze sleutel al 2 dagen in en uit maar van personeel  is al die tijd niemand te bekennen. Ook het barretje vlak naast het hotel, waar we toch wat uurtjes door hebben gebracht, was op maandag gesloten.

Daarna zijn we samen op de fiets vertrokken naar Coca om daar het beroemde kasteel te bewonderen. Eerst over kaarsrechte wegen door prachtige bossen gefietst waar de hars van de naaldbomen wordt gewonnen in bakken. Deze hars wordt gebruikt om terpentijn van te maken. In Coca eerst de plaatselijke markt bezocht, bestaande uit ten minste 4 kramen, en in de kerk gekeken waar op maandagochtend een dienst gaande was. Daarna naar het kasteel.  Echt een prachtig kasteel in de gotishe mudejar-stijl, wat dat ook mag zijn. De vorm is gewoon schitterend. Met de bouw is in 1453 begonnen en het is in zijn geheel in baksteen opgetrokken.
Het kasteel is onlangs geheel gerestaureerd. Europese subsidies zijn daarvoor verkregen en het is mooi dat dit soort gebouwen in eer en glorie worden hersteld en behouden blijven voor het nageslacht. Wij zijn over de slotgracht gegaan en hebben een rondje om het kasteel gefietst. We zijn niet binnen gaan kijken. Het loopt zo onhandig op racefietsschoenen.

Na een drankje en een hapje is Adri terug gefietst naar Cuéllar om de auto te halen en ik ben doorgefietst naar Segovia. Dat was nog een pittig laatste stuk. 20 km over grintpaden. Het stuk over de oude spoorlijn ging nog wel maar de laatste 10 km was klimmen en dalen met erg veel keien. Ik was erg blij dat ik er was! Vanmiddag heb ik nog een bui op mijn hoofd gehad. Dat was voorspeld dus we zijn niet gaan kamperen maar we hebben een appartement gehuurd op 2 km ten noorden van Segovia. Een appartement met wasmachine zodat we toch weer een fietswasje konden draaien. Er is een supermarkt tegenover het appartement dus fijn om zelf boodschappen te doen en een salade + pasta te eten. In restaurants worden wel erg weinig groenten geserveerd dus dan heb je wel weer zin in een gezond bordje groenvoer!

Oorspronkelijk was het idee om na het eten Segovia te gaan bekijken maar aan mijn benen te voelen moet ik dat toch echt niet meer doen. We gaan morgenochtend eerst op de fiets de binnenstad door (Aquaduct, Plaza Mayor en de Kathedraal) waarna we onze tocht voortzetten. Morgen staan er een paar zware beklimmingen op het programma. We komen door de Sierra de Guadarrama. De belangrijkste pas is de Puerto de Navacerrada (1800 meter). Boven op de top is een wintersportplaats, nou dan weet je het wel.

Vanmiddag zijn Nel en Jeroen uit Alora vertrokken. Zij verblijven nu in een dorpje vlakbij ons eindpunt Cordoba. Overmorgen gaan we ze ontmoeten. Heerlijk vooruitzicht! Goede reis!

Etappe 8 van Cuellar naar Segovia: 95 km.
Totaal: 746,5 km.

1. Marijke:
    16 september 2019
    Dat is wel een heel bijzonder kasteel, erg fraai. Succes morgen met de beklimming naar de Puerto de Navacerrada.
  2. Ingrid Windmeijer:
    17 september 2019
    Prachtig kasteel ja...succes vandaag!!!