Plan B

14 september 2019 - Cuéllar, Spanje

Vanochtend heerlijk ontbeten met een tostada con tomate y jamon en een tostada met kaas en omelet, verzorgd door onze B&B gastheer Fernando. Daarna constateerde Adri dat mijn voorband wederom leeg was. Het raadsel. Hoe Is het mogelijk dat ik daar gisteren zonder probleem 35 km op gefietst heb? Wat nu? Erop gokken dat de band op spanning blijft leek geen goed plan. We hebben op internet opgezocht of er misschien een fietswinkel in een plaats op de route zou zijn. Wel graag een met latex en een compressor. De eerste mogelijkheid was in Aranda de Duero, op 30 km afstand van onze overnachtigsplaats. Besloten de fietsen op de auto te zetten en daar naar toe te rijden. We moesten de auto buiten het centrum parkeren, het centrum was door de politie afgesloten. Te voet met beide fietsen aan de hand hebben wij drie prachtige Spaanse fietsenwinkels van buiten kunnen bewonderen. Alle drie zouden ze ons zeker hebben kunnen helpen maar alle drie waren dicht. Wederom een Fiesta. Daar houden de Spanjaarden wel van. Vrolijk uitgedoste mensen, muziekkorpsen, kanonschoten, alles erop en eraan. Nog steeds in opperbeste stemming, immers: als je op reis gaat beleef je altijd wat, dropen wij af naar de auto. Wat nu?

Plan B: op de parkeerplaats een nieuwe binnenband er in gelegd. Vervolgens ben ik gaan fietsen en is Adri naar Cuellar gereden. Daar was de fietswinkel wel open en hij heeft meteen maar 4 nieuwe binnenbanden ingeslagen. We hebben er nu weer voldoende op voorraad. Die latex laten we dus maar even zitten. Een volgende vakantie nemen we gewoon weer reservewielen mee. Die hebben we en liggen nog thuis. Op onze vorige reis van ons huis naar Alora hadden we 2 reservewielen bij ons maar die hebben wij nooit hoeven gebruiken. Ze nemen best veel ruimte in in de auto maar nu waren ze wel goed van pas gekomen.

Adri is vervolgens op de fiets gestapt. Het was vandaag een mooie etappe langs de vele wijngaarden in het dal van de Duero. Gisteren hadden we nog een lekkere fles wijn gedronken bij het eten die gemaakt was door de plaatselijke wijnboer. Altijd leuk en erg lekker trouwens.

Het was weer klimmen en dalen vandaag en hele stukken over hoogvlaktes. We waren met zonnig weer vertrokken maar in de verte pakten donkere wolken zich samen. Zouden we het droog houden? We hadden van Mathilde (verblijft in Competa) en van Nel (Alora) al vernomen dat het daar flink heeft gehoosd met fikse onweers-en hagelbuien. In Competa was de electriciteit vannacht uitgevallen. Maar gelukkig, de eerste regendruppels gingen pas vallen toen we bij het hotel gearriveerd waren. Net op tijd binnen. Nu regent het al een paar uur gestaag. Gelukkig hoeven we niet meer het hotel uit. Net een biertje gedronken in de bar naast het hotel en straks eten we in het restaurant van het hotel. We zijn al helemaal gewend aan de Spaanse tijden. We gaan om 21.00 uur eten en dat is aan de vroege kant.

Vandaag kregen we diverse leuke foto’s en filmpjes van het thuisfront. Floor, Iris en Ivar zijn met Isa en Boet een dagje naar de Apenheul geweest. Liz en Bert Jan hadden lekker een dagje samen. Iedereen heeft genoten. Mooi weer in Nederland zagen we.

Morgen schijnt het hier een regendag te worden, we gaan het zien. Vandaag was het in ieder geval een prima fietsdag na een wat moeizame start.

Etappe 7 van Aranda de Duero naar Cuellar, 84 km.
Totaal: 651,5 km.

1. Ingrid Windmeijer:
    14 september 2019
    Ah gelukkig is alles goed gekomen!!! Mooi hoe jullie goed geluimd blijven! Is ook weer leuk al die onverwachtheden. 4 banden....gerust gevoel!
  2. Nel Pierik:
    14 september 2019
    Toch is banden wel een item voor jullie. Was er de vorige reis niet iets mis met een autoband....?
    Maar gelukkig zitten (of rijden) jullie voorlopig safe. Hopen dat de regen morgen uit jullie buurt blijft. In ieder geval ziet het er vanaf maandag weer goed uit.
  3. Jeroen:
    14 september 2019
    Rare bandjes hebben jullie meegenomen. Zo zie je maar, hoe mee je meeneemt, deste minder heb je nodig. En vice versa. En met vier banden, zal blijken dat je ze niet nodig hebt.