Maandagochtend

9 september 2019 - Zaragoza, Spanje

Fiesta! Dat was het zeker gisterenavond. De grote tent vol feestelijk uitgedost publiek en diverse heel erg Spaanse optredens. Door de drukte viel het niet mee ergens wat te eten. Uiteindelijk zijn we na het nuttigen van een heerlijke boccadillo (stokbrood) teruggekeerd naar het hotel. Vanochtend voor het ontbijt weer het plaatsje ingelopen maar alle bars bleken nog dicht te zijn. Gelukkig had de plaatselijke bakker heerlijke koffie en hartige croissants. De fiesta bleek op maandagochtend nog gewoon door te gaan. Er kwam een rommelig muziekkorps voorbij en we zagen nog wat dansende mensen die wat wazig uit hun ogen keken. Waarschijnlijk hadden zij hun bed niet gezien vannacht en wat te diep in het glaasje gekeken. En dat op een maandagochtend! Vorige week had ik nog een veel te lange ‘to-do-lijst’ en wist ik niet of ik alles wel voor vertrek af zou krijgen. Maar goed, zoals mijn dochter Iris tegen me zei: ‘ mam, de GGZ draait gewoon door hoor wanneer jij er niet bent’, en natuurlijk heeft ze helemaal gelijk. Ik heb een uitstekende waarneemster, Marja,  en over 4 weken zie ik wel waar ik zaken weer op moet pakken of niet. Dus ‘laat het los, laat het gaan’.

Vandaag was Zaragoza ons einddoel Adri heeft de auto buiten de stad gezet, vlak bij de route. Het was vandaag een redelijk eenvoudige etappe. Door het dal en de enorme vlakte van de Ebro. Een gebied vol met irrigatiekanalen met ingenieuse sluissystemen en stuwmeren die het water opslaan om in droge zomers de akkers te bevloeien. Dat is te merken want we zagen prachtige appelbomen, amandelbomen, graanvelden etc.

Halverwege de rit kon Adri mij uitstekend vinden. Ik had doorgegeven dat ik op een terrasje zat naast de kerk in het dorpje El Temple. Eerder op de ochtend had ik zelf wat minder geluk. Een stukje van de route afgeweken omdat ik zin had in een kopje koffie. Een flink klimmetje naar de kerk maar helaas, de bar was dicht. Fietsend door de smalle straatjes lukte het me niet direct het dorp ook weer te verlaten. Na drie keer voorbij de kerk te zijn gereden is het me uiteindelijk gelukt om, helaas zonder koffie,  weer op de hoofdroute uit te komen.

Bij de auto aangekomen hebben we de fietsen op de auto gezet en zijn we naar de stadscamping van Zaragoza gereden. Eindelijk weer kamperen! Morgen is namelijk een rustdag. Niet dat we dat nodig hebben na drie dagen fietsen maar gewoon omdat we niet diverse mooie plaatsen voorbij willen rijden. Zaragoza schijnt de trotse hoofdstad van Aragon te zijn met een grote en indrukwekkende kathedraal, een paleis en natuurlijk de Mercado central met alles wat de stad aan eten en drinken te bieden heeft. We gaan daar morgen een kijkje nemen.

Het voordeel van kamperen is ook dat je weer eens zelf (lees Adri) kunt koken. Na het biertje dus de Mercadona in gedoken (= Spaanse supermarkt) en met wat simpele ingrediënten: verse pasta, zalm, crème franche, groene salade en een stokbroodje met aioli + een glaasje wijn hebben we heerlijk gegeten. Nu bloggen en voetballen kijken. Hoezo vakantie?

Etappe 3 van Ayerbe naar Zaragoza: 92 km
Totaal: 254,5

1. Ingrid Windmeijer:
    10 september 2019
    Ja lekker loslaten dat werk! Mooie verhalen zus. Ik geniet!
  2. Theo van der Heijden:
    10 september 2019
    Wensen jullie wederom een goede fietsreis door Spanje. Zitten zelf nog in Cazorla en vertrekken 15 september richting Nederland. Eerste stop wordt Jaca in Noord-Spanje. Groeten, Carola en Theo.