Klappertent

10 september 2019 - Zaragoza, Spanje

De eerste rustdag op de camping betekent eerst op ons gemak koffie drinken, een ontbijtje kopen en nuttigen en, heel belangrijk, een was draaien zodat we de komende dagen weer schone fietskleren hebben. Het weer heeft een behoorlijk stap terug gedaan. 19 graden met windkracht 5. Gelukkig laat de Spaanse zon het niet afweten, dus op zich prima weer om een stad te bezoeken.

Aan het begin van de middag zijn we op de bus gestapt naar het centrum. Altijd weer leuk om je met de plaatselijke bevolking in het openbaar vervoer te verplaatsen. Eerst wilden we een bezoek brengen aan de Mercado Central. Maar het prachtige historische pand wordt op dit moment gerestaureerd en is niet toegankelijk voor publiek. Vlak naast het pand is een moderne loods neergezet waar de kooplui hun waren te koop aanbieden. Op het moment dat we daar naar binnen wilden gaan gingen ze sluiten. Tja, dat hadden we kunnen weten. Het was ondertussen al 14.00 uur. Om 17.00 uur gingen ze pas weer open. Eerst maar een heerlijk tapasrestaurant opgezocht voor de lunch waarna we naar de Kathedraal van El Pilar zijn gegaan. Deze kerk is een zeer grote en indrukwekkende kathedraal gelegen aan een majestueus langwerpig plein. Hier schijnt de heilige Maria aan Jacobus de Meerdere te zijn verschenen. Voor gelovigen is het dan ook een belangrijk bedevaartsoord. Na een rondwandeling door de stad met zijn mooie straatjes en pleinen hebben we alsnog een bezoek gebracht aan de Mercado. Maar in zo’n moderne loods heeft het toch niet de gewenste authentieke sfeer. Vermoeiend hoor, zo’n middag slenteren door een stad. We gaan toch liever morgen weer fietsen en de rust van het buitengebied opzoeken.

Het waait nog steeds hard. De tent staat te klapperen maar geeft geen krimp. Voor vannacht zijn wij vol vertrouwen dat hij overeind blijft. Niet echt aangenaam. Het enige voordeel is dat de veel te warme wijn die in de tent had gestaan, binnen de kortste keren buiten in het glas weer de juiste temperatuur had bereikt. Vanavond maar vroeg ons bed opzoeken na deze toch wel vermoeiende rustdag. Morgen op tijd opstaan om de tent af te breken en weer op de fiets te stappen. Fijn weer de wijde wereld in.

1. Marijke:
    11 september 2019
    Wat een mooie foto van alle fietskleding wapperend aan de waslijn. Ik hoop dat jullie goed hebben geslapen en vandaag uitgerust de tocht kunnen vervolgen. Mooie fietsdag gewenst!
  2. Nel Pierik:
    11 september 2019
    Fijne fietsdag vandaag met iet al te veel wind! 😙
  3. Antonio e Isabel:
    13 september 2019
    Aaah! Zaragoza, la ciudad que me vio nacer!